Powołując się na konstytucyjną wolność słowa i wypowiedzi, jak również gwarantowane przez Konstytucję prawo do formułowania wniosków oraz postulatów (które pozwala również na artykułowanie różnych opinii) załączamy uwagi co do możliwych skutków wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o lasach.
Uważamy, że zastrzeżenie, iż wyjątki w zbywaniu i przekształcaniu lasów Skarbu Państwa określi ustawa w istocie jest niewielkim „ustępstwem” w stosunku do poprzedniej propozycji Premiera Piechocińskiego. W szczególności zapis ten nie oznacza, że będzie tylko jedna ustawa, określająca wyjątki, w ramach których będzie mogło dochodzić do sprzedaży oraz zmiany stosunków własnościowych lasów Skarbu Państwa. Będzie możliwość stanowienia wielu ustaw w tym zakresie – w zależności od potrzeb. Zwracamy uwagę, że może dojść do „rozmycia” (dezintegracji) prawa leśnego poprzez ujmowanie sprawy zbywania nieruchomości w różnych aktach prawnych. Proszę zwrócić uwagę, że do takiego rozmycia doszło w odniesieniu do kwestii wyłączania gruntów leśnych z produkcji. Prace nad poprawką konstytucyjną na pewno „rozgrzeją” na nowo dyskusję na temat reprywatyzacji zasobów leśnych. Kłopoty, w jakie niechybnie popadną Lasy Państwowe w związku z ewentualnym uchwaleniem ustawy o zmianie ustawy o lasach, mogą być zaczynem aktu prawnego o naprawie Skarbu Państwa (naprawie poprzez zbywanie części zasobów). Prac nad poprawką nie można niestety nie analizować w oderwaniu od kontekstu „burzy” wokół ustawy o zmianie ustawy o lasach. Należy mieć najdalej idące wątpliwości, czy będzie zgoda na utrwalenie w Konstytucji tak bardzo rozbudowanej regulacji na temat najważniejszego, ale przecież nie jedynego strategicznego zasobu naturalnego kraju. Poprawka niestety nie stanowi żadnego zabezpieczenia dla obecnej formy organizacyjnej i prawnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Wręcz przeciwnie proponowane zapisy są wręcz „zachętą” do rozpatrywania koncepcji włączenia Lasów Państwowych do sektora finansów publicznych z opcją wykreowania Lasów Państwowych do roli podmiotu udzielającego koncesje na wykonywanie zadań w zakresie gospodarki leśnej podmiotom prawa prywatnego. Byłby to bardzo niekorzystny „obrót” sprawy, albowiem aktualna forma organizacyjna i prawna Lasów Państwowych jest co do zasady najlepsza (choć mocno „uwierająca” kręgi liberalne „jednoczącej” się Europy). Rzecz jasna forma ta powinna być doskonalona, lecz na pewno nie powinna ulec zmianie.
Opinia dotycząca skutków wprowadzenia w życie ustawy o zmianie ustawy o lasach
Profesjonalna opinia, a autorów nie ma? Co to za profesjonaliści?
Jeśli jeszcze się nie zorientowałeś to jest skan dokumentu i to niepełny.